Актуальні проблеми забезпечення цивільного захисту в умовах реформування місцевого самоврядування в Україні

Система місцевого самоврядування на сьогодні не задовольняє потреб суспільства. На цей час у більшості територіальних громад не забезпечується надання населенню органами місцевого самоврядування, утвореними ними установами та організаціями високоякісних і доступних адміністративних, соціальних та інших послуг на відповідних територіях. Це стосується також забезпечення належного захисту населення і територій громад від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, в першу чергу попередження та гасіння пожеж (тобто створення в громаді ефективної системи цивільного захисту).

Згідно Концепцією реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні до основних повноважень органів місцевого самоврядування базового рівня планується віднести гасіння пожеж. Також Концепція передбачає, що територія адміністративно-територіальної одиниці базового рівня визначається з урахуванням доступності основних публічних послуг, що надаються на території громади (час прибуття для надання швидкої медичної допомоги в ургентних випадках та пожежної допомоги не має перевищувати 30 хвилин).

Існуючий стан: надання адміністративних та соціальних послуг, розміщення різних служб, пожежних частин та рятувальних підрозділів, як правило, здійснюється у районному центрі (містах обласного значення).

Заплановано: такі послуги, при необхідності, надаватимуться у кожному центрі громади шляхом створення відповідних органів управління та сил цивільного захисту (місцевих пожежних частин, комунальних та добровільних рятувальних формувань) та їх належного забезпечення.

Мета реформи: надання більшості публічних послуг та задоволення інтересів громадян у сфері безпеки життєдіяльності безпосередньо на територіях об'єднаних громад (на цей час ці послуги надаються, як правило, у районному центрі чи містах обласного значення).

Вимоги законодавства щодо повноважень ОМС у сфері цивільного захисту

Норми Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» містять ряд повноважень органів місцевого самоврядування, що відносяться до питань цивільного захисту, але вони визначенні як функції у різних сферах діяльності, інколи дублюються між собою. Так, згідно цього закону, організація та участь у здійсненні заходів, пов'язаних з цивільним захистом, віднесено до делегованих повноважень у галузі оборонної роботи (стаття 36). Певні повноваження у сфері цивільного захисту також присутні у галузі будівництва (стаття 31), охорони навколишнього природного середовища (стаття 33), сферах соціального захисту населення (стаття 34), забезпечення законності та правопорядку (стаття 38). В той же час статтями 2 та 38 визначено деякі завдання у сфері цивільного захисту, як власні повноваження відповідних рад та їх виконавчих органів. Статтею 19 Кодексу цивільного захисту України визначено повноваження у сфері цивільного захисту органів місцевого самоврядування. Але норми цієї статті не розподіляють ці повноваження органів місцевого самоврядування на власні (самоврядні) та делеговані (делеговані повноваження - повноваження органів виконавчої влади, які надані органам місцевого самоврядування за законом), що ускладнює механізм їх реалізації. Таким чином існує невідповідність у переліку та розподілі повноважень у сфері цивільного захисту органів місцевого самоврядування, визначених Кодексом цивільного захисту України і Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Висновок: підготовка відповідних змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Кодексу цивільного захисту України.

Робочою групою ДСНС України, визначеної наказом від 25.08.2015 № 436 (зміна наказ № 528 від 26.10.2015): підготовлено пропозиції щодо уточненого розподілу повноважень у сфері цивільного захисту між суб’єктами місцевого самоврядування (громадами, районами, областями), які направлено до Мінрегіону для їх розгляду та включення до нової редакції Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Пропозиції ДСНС України щодо розподілу повноважень у сфері цивільного захисту між органами місцевого самоврядування

У новій редакції Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачити наступне:

Главу «Повноваження виконавчих органів рад громади» доповнити новою статтею “Повноваження у сфері цивільного захисту”, яка передбачає широкий спектр власних (самоврядних) повноважень у сфері цивільного захисту, а також реалізацію делегованих повноважень цій сфері. Відповідно виключити вищенаведені заходи із повноважень виконавчих органів рад громади у сфері охорони навколишнього природного середовища, соціального захисту населення, в галузі оборонної роботи та щодо забезпечення законності, житлово-комунального господарства, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян. Певні повноваження у сфері цивільного захисту також передбачені у повноваженнях щодо органів місцевого самоврядування (рад та їх виконавчих органів) районного та обласного рівнів. Зазначені пропозиції направлено до Мінрегіону для їх розгляду та включення до нової редакції Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» (лист ДСНС України від 20.11.2015 №02-16893/162).

Повноваження громад у сфері цивільного захисту - створення комісій з питань ТЕБ і НС, а в разі виникнення НС - спеціальних комісій з їх ліквідації здійснення навчання населення до дій у НС забезпечення життєдіяльності постраждалих від НС забезпечення хімічного, радіаційного та медичного захисту населення організація та здійснення евакуації населення, майна у безпечні райони,їх розміщення та життєзабезпечення організація укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту організація робіт з: гасіння пожеж ліквідації наслідків НС забезпечення оповіщення та інформування населення про загрозу і виникнення НС.

До основних повноважень у сфері цивільного захисту належать:

Побудова сучасної автоматизованої системи централізованого оповіщення має забезпечити: інтеграцію автоматизованих систем раннього виявлення НС та оповіщення до територіальних систем централізованого оповіщення. Оповіщення населення залучення до оповіщення населення операторів телекомунікацій, телерадіоорганізації, Інтернет-провайдерів, рухомого (мобільного) зв’язку своєчасне оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій: 50% населення – у термін не більш ніж 3 хв. 97% населення – у термін не більше ніж 5 хв. Зазначені показники відповідають Європейському стандарту ЕTSI 102182

Гасіння пожеж, проведення рятувальних робіт У кожному центрі громади або іншому населеному пункті, при необхідності, створюється місцевий пожежно-рятувальний підрозділ, який є основою для формування команд добровільних пожежних-рятувальників. Гасіння пожеж, ліквідація наслідків НС здійснються спільними зусилями місцевих пожежних-рятувальників (час прибуття до місту події – до 5 хв.), добровільних пожежних-рятувальних (до 10-15 хв.) та державних пожежно-рятувальних підрозділів ДСНС України (не більше 20 хв.)

Для укриття у фонді захисних споруд в об'єднаних територіальних громадах необхідно:

- визначити наявний стан захисних споруд цивільного захисту на території громади;

- провести розрахунки укриття населення в захисних спорудах, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів підвальних та інших заглиблених приміщень;

- визначити зони прогнозованого (розрахункового) забруднення.

Для організації РХБ захисту необхідно:

- провести оцінку впливу на безпеку життєдіяльності населення наявних хімічно небезпечних об’єктів;

- організувати забезпечення засобами індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин персоналу хімічно небезпечних об’єктів та непрацюючого населення, яке проживає у прогнозованих зонах хімічного забруднення

Щодо організації та проведення заходів евакуації (ПКМУ 30.10.13 № 841):

Реалії сьогодення, а саме досвід переміщення населення із зони АТО, свідчить про: потребує ретельної підготовки органів влади, потребує матеріальних та фінансових затрат є складним в організаційному плані використання пересувних транзитних пунктів необхідність спрощення організації евакуації залучення громадських та волонтерських організацій. Максимальної координації усіх відомств, які залучаються до проведення цих заходів.

Для навчання населення з питань цивільного захисту необхідно:

- забезпечити постійне інформування населення;

- застосовувати соціальну рекламу;

- організувати просвітницьку роботу;

- налагодити розроблення та виготовлення навчально-наочних брошур, буклетів та пам'яток.