Прекрасні травневі свята, літні відпустки та канікули – час для подорожей. У цей період чи не всі ми рушаємо у дорогу. Хтось маршрутками або автобусами, хтось літаками чи власними автомобілями, але найбільша кількість українців обирають подорожувати залізницею. Купуючи залізничний квиток, пасажири просто не знають, на які, окрім стандартних, послуги вони мають право. А таких прав – чимало.
Працівники Городоцького бюро правової допомоги підготували цікавий перелік невідомих громадянам зобов’язань “УКРЗАЛІЗНИЦІ”. Всі нижчезазначені права прописані в “Правилах перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України” та “Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом”.
ПІД ЧАС ПОЇЗДКИ
- Медикаменти з аптечки вагона в доцільних кількостях, а також кип’ячена вода надаються пасажирам безплатно.
- Користуватися розетками у вагонах поїзда можна безкоштовно в будь-який час, незалежно від того, стоїть потяг чи їде. Якщо у вагоні немає розеток, маєте право зробити це у вагоні вищого класу.
- Температурний режим має бути комфортним для поїздки. Коли вам дуже спекотно або холодно, викликайте начальника поїзда та вимагайте дотримання правових норм перевезення пасажирів. І якщо температура у вагоні не відповідає зазначеній сезонно-нормативній, то начальник поїзда може безкоштовно надати вам місце в іншому вагоні – або таке саме за класом, або “з підвищенням”.
- Надірваний пакет з постільною білизною ви маєте право замінити на герметичний, а погано випрану білизну (з плямами) – на чисту. Навіть якщо усі комплекти погані, вам повинні принести нормальний з СВ.
- Пасажири всіх вагонів зі спальними місцями тричі на добу забезпечуються за встановлену плату чаєм та кавою.
- У всіх пасажирських поїздах далекого сполучення повинні бути ігри (доміно, шашки, шахи), які провідники мають видавати пасажирам безплатно.
- Туалетний папір і мило у сан-вузлі поїзда – обов’язкові!
ПРОВІДНИК ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ
- Зісканувати ваш квиток, якщо ви купили електронний з QR-кодом і показуєте його зі смартфону. Якщо у провідника немає сканера, то це його проблема, а не ваша.
- Допомогти застелити ліжко тому, кому це складно зробити (особливо людям похилого віку, вагітним жінкам та пасажирам з маленькими дітьми).
- На вашу вимогу надати ремені безпеки, які завжди є в поїздах, для дитини або дорослого пасажира, якщо їм дісталися верхні полиці. Підйом і опускання верхніх полиць також є обов’язком провідника.
- Вимкнути музику, якщо вона вам заважає, також утихомирити галасливих пасажирів.
- Незалежно від пори року видати вам ковдру, якщо ви про це попросили.
- Розбудити вас за півгодини до вашої кінцевої станції, навіть якщо ви спите вдень.
- Виділити вам інше місце, якщо ваше зайняв інший пасажир з квитком-“двійником”. За місце у вагоні класом вище ви не повинні нічого доплачувати, а за “нижчий клас” вам зобов’язані повернути різницю у вартості квитка.
- Пасажир не повинен прибирати за собою постіль та відносити білизну – це посадові обов’язки провідника.
НЕПЕРЕДБАЧЕНІ ОБСТАВИНИ
- Якщо виникла потреба, щоб замість дитини поїздку здійснила доросла людина, то в касах дається можливість переоформити проїзні документи.
- У разі запізнення на потяг впродовж однієї години після його відправлення ви можете здати квиток. Щоправда, відшкодування передбачене досить мізерне, але відмовити вам не мають права.
- Якщо ваш квиток залишився, наприклад у людини, яка вас проводжала, то вона повинна протягом години після відправлення поїзда пред’явитизабутий вами документ начальнику вокзалу (станції) – і начальник поїзда випише вам новий проїзний документ.
- Якщо ви переплутали поїзд, то маєте право безкоштовно повернутися на початкову станцію. Якщо ж проїхали свій пункт призначення, то – до нього, також безкоштовно.
- У разі відставання від потяга маєте право продовжити поїздку без доплати. Треба повідомити про свою проблему начальнику станції, на якій “застряли”.
НА ВОКЗАЛІ
- За наявності квитка (зокрема електронного) пасажири мають право користуватися туалетами на всіх вокзалах за шляхом прямування поїзда безкоштовно.
За детальною інформацією звертатися: Городоцьке бюро правової допомоги, м. Городок, вул. Львівська, 1а; тел. (231) 30-401; e-mail: horodok@legalaid.lviv.ua.