На розгляді Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики перебувають два важливих законопроєкти, які вплинуть на розвиток територіальних громад – про збільшення частки зарахування ПДФО до місцевих бюджетів та зарахування ПДФО за місцем розташування виробничих потужностей суб’єктів підприємницької діяльності. Асоціація міст України взяла активну участь у розробці цих законопроєктів, а Правління АМУ рекомендувало парламенту їх прийняти.
Як зазначив консультант з бюджетних питань Офісу реформ у Львівському регіональному відділенні Асоціації міст України Андріян Фітьо, внаслідок прийнятих у 2014 році змін до Бюджетного та Податкового кодексів щодо реформи міжбюджетних трансфертів та податкової реформи відповідно, протягом 2014-2020 років обсяг фінансових ресурсів місцевого самоврядування зростав. Але водночас зростало і видаткове навантаження на бюджети місцевого самоврядування.
«Протягом впровадження реформи децентралізації державою було перекладено на бюджети територіальних громад ряд повноважень та видатків без відповідних компенсаторних механізмів.
Окрім того, в умовах щорічного недофінансування відбулося:
–скасування окремих джерел доходів бюджетів місцевого самоврядування: пайової участі (близько 2 млрд гривень), субвенції на формування інфраструктури територіальних громад (близько 2 млрд гривень).
–скорочення обсягу міжбюджетних трансфертів, зокрема обсяг додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я зменшився за період 2018–2020 років з 16,5 млрд гривень до 5,9 млрд, тобто на 10,6 млрд гривень», – зазначив Андріян Фітьо.
За словами експерта, щоб збалансувати ситуацію, за активної участі АМУ розроблено проєкти законів №5066 та №5066-1, які повинні частково компенсувати втрати джерел доходів бюджетів місцевого самоврядування та видатки, які виникли у зв’язку із передачею від держави місцевому самоврядуванню додаткових повноважень. Згадані законопроєкти передбачають збільшення частки надходжень з податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) до бюджетів ОМС на 5% – з 60% до 65% за рахунок зменшення частки обласних бюджетів до 10 % (5066) або зменшення частки Державного бюджету до 20 % (5066-1).
Що у підсумку отримають громади Львівщини, показує ця таблиця, розроблена експертами АМУ.
Орган місцевого самоврядування |
Надходження ПДФО грн на 1 жителя у 2022 році (при 65% ПДФО) (до горизонтального вирівнювання) |
Надходження ПДФО грн на 1 жителя у 2022 році (при 65% ПДФО) (після горизонтального вирівнювання) |
Приріст надходжень ПДФО грн на 1 жителя у 2022 році при 65% у порівнянні із 2021 роком при 60% (після горизонтального вирівнювання) |
Приріст надходжень ПДФО до бюджету громади у 2022 році у порівнянні із 2021 року (тис. грн) |
Бориславська міська територіальна громада |
2 455,6 |
2 925,4 |
225,1 |
8 918,8 |
Глинянська міська територіальна громада |
1 652,8 |
2 764,8 |
212,8 |
2 076,8 |
Дрогобицька міська територіальна громада |
1 931,9 |
2 820,7 |
217,3 |
26 798,4 |
Козівська сільська територіальна громада |
1 237,9 |
2 681,9 |
206,4 |
2 386,5 |
Мостиська міська територіальна громада |
1 728,2 |
2 779,9 |
214,0 |
6 959,6 |
Перемишлянська міська територіальна громада |
2 807,0 |
2 995,7 |
230,5 |
5 551,6 |
Розвадівська сільська територіальна громада |
1 471,1 |
2 728,5 |
209,9 |
2 538,6 |
Східницька селищна територіальна громада |
1 232,1 |
2 680,7 |
206,6 |
3 415,6 |
Щирецька селищна територіальна громада |
1 199,9 |
2 674,2 |
205,9 |
2 419,5 |
За словами Андріяна Фітя, загальна сума додаткових фінансових ресурсів для територіальних громад Львівщини складе 696 898,3 тис. грн.
Офіс реформ у Львівському РВ АМУ